Nadat BLUAI in België met Sound Track, Humo’s Rock Rally en De Nieuwe Lichting zowat alle onderscheidingen die er te winnen zijn binnenrijfde, liet de band begin deze maand haar langverwachte debuutalbum Save It For Later op de wereld los. In een interview vertelde het drietal al hoe trots het is op haar eerste langspeelplaat; eentje waarbij de dames konden puren uit de live-ervaringen die ze de afgelopen jaren opdeden. De verschillende nummers vanop de plaat zijn als het ware jeugdherinneringen van zangeres en songwriter Catherine Smet. Zo is “Keep Up With The Boys” bijvoorbeeld een ode aan alle mannen in haar leven. Ook de sound van BLUAI is samen met de leden meer ervaren en volwassener geworden: de invloeden van folk en country schemeren meer door en het tempo ligt net wat hoger dan voorheen. Kortom, alle ingrediënten waren aanwezig om er een spetterende releaseshow van te maken in een hopeloos uitverkocht AB Club.
Robin Kester, een Rotterdamse muzikante en songwriter, kreeg de eer om als eerste het podium van de AB Club te betreden. Hoewel Kester in België nog een beetje onder de radar blijft, heeft ze in Nederland wel al enige naam gemaakt en meerdere uitverkochte shows gespeeld. Het wil dan ook lukken dat BLUAI haar support was tijdens die Nederlandse tour, vanavond waren de rollen omgekeerd. Mooi om te zien hoe de Nederlandse dan ook haar Belgische collega’s wil vergezellen op hun eerste uitverkochte clubavond. De sound van Robin Kester klinkt een beetje als een alternatieve, psychedelische soort indiepop waarbij ze vooral met haar stem het publiek probeert in te pakken. Toegegeven, de eerste nummers klonken allemaal wat gelijkaardig, en het leek zo’n voorprogramma te worden dat we snel weer vergeten. Tot er een versnelling hoger werd geschakeld met het nummer “Blinds”, een leuke song die ook het publiek zichtbaar meer kon pruimen. Uiteindelijk speelden Robin Kester en haar band zeven nummers, waarvan toch vooral de laatste songs met wat meer power bleven hangen.
Klokslag negen betrad het vrouwelijke trio achter BLUAI het podium. Duidelijk lichtjes nerveus en met blinkende ogen bij het zien van een volle Club die exclusief voor hen waren gekomen. Met een voorzichtige ‘goedenavond’ gaf Smet, het creatieve brein achter de band, het startschot van de show. Openen gebeurde met nummers uit de kersverse debuutplaat; een slimme zet om het publiek meteen kennis te laten maken met het nieuwere werk. De zaal was duidelijk geïnteresseerd en wiegde dan ook aandachtig mee met onder meer “Worms” en “Sad Boy, Angry Boy”. Single “Not The One” was het eerste echte herkenningspunt van de avond en werd dan ook voorzichtig meegezongen door de aanwezigen.
Waar het op debuutplaat Save It For Later bij momenten nog wat braafjes klinkt, weet BLUAI live altijd te overtuigen door nummers kracht bij te zetten met onder meer instrumentale solo’s. En ook de stem van Smet klinkt live net wat voller dan op plaat. Het drietal slaagde erin om de AB Club in een intieme en zweverige sfeer onder te dompelen, en het publiek genoot zichtbaar van wat de band bracht. Toch leek het bij nummers als “Blue Moon” en “Teeth” een beetje stil te vallen. Gelukkig volgden meteen daarna “Better, I Swear” en “Dime Store”, het lied waarmee BLUAI De Nieuwe Lichting won. Beide songs bliezen een verfrissende wind doorheen de zaal en waren het startschot van een crescendo richting slot.
Voordat we bij dat slot waren aangekomen, kregen we een primeur voorgeschoteld: het nagelnieuwe “Rosanne”, een nummer voor het kersverse nichtje van Smet. Qua coole tante kan dat natuurlijk al tellen. Ook voor de titeltrack “Save It For Later” had de frontvrouw een specialleke in gedachten, ietwat onhandig en bijgevolg ook aandoenlijk nestelde ze zich tussen haar fans en bracht ze nog steeds loepzuiver de song. Nadien was het uiteraard tijd voor de twee toch wel grootste hits van de band. “My Kinda Woman” is zo’n track die uren in ons hoofd blijft hangen en live gewoon een steengoed nummer is dat een publiek naar hogere sferen kan brengen. Van bisrondes houden de dames naar eigen zeggen niet, dus met “In Over My Head” waren we meteen aangekomen bij het laatste lied van de show; afsluiten met een knaller heet dat dan.
BLUAI kwam in de Club van de Ancienne Belgique haar debuutplaat voorstellen aan het grotere publiek en slaagde daar met glans in. Logischerwijs brachten de dames de plaat integraal en daarbij speelden ze ook de zaal plat. Op plaat kan het soms allemaal nog een beetje braafjes klinken, maar daar was live helemaal niets van te merken. Instrumentaal was het allemaal net wat krachtiger en net door die livereputatie kan BLUAI zich in menig muziekliefhebbers hart te nestelen. De aftrap van deze mini-clubtour en overvolle festivalzomer werd met veel succes gegeven in de AB Club; de dames lijken alvast klaar om wei na wei te veroveren.
Wil je BLUAI live aan het werk zien? Een overzicht van en tickets voor de aankomende shows vind je hier.
Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!
Setlist:
Keep Up With The Boys
Worms
Sad Boy, Angry Boy
Ceiling Stars
Not The One
Blue Moon
Teeth
Better, I Swear
Dime Store
Rosanne
Save It For Later
My Kinda Woman
In Over My Head